Brugerråd

Et overblik over brugerrådets vedtægter

Brugerrådets vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 18. marts 2019. 

Vedtægter for Brugerrådet
  • Målsætning
    • Centret skal fungere som et tilbud til Slagelse Kommunes pensionister og efterlønsmodtagere.

    • Her skal de kunne få støtte og vejledning til fysisk og intellektuel udfoldelse i den udstrækning centrets kapacitet formår.
  • Målgruppe
    • Alle pensionister og efterlønsmodtagere.

    • Alle over 60 år, som ikke opfylder betingelserne for efterløn.
  • Brugerrådet

    Brugerrådet består af: 

    • 5 brugerrådsrepræsentanter, som jævnligt deltager i centrets aktiviteter.

    • 2 suppleanter.

    • Centerlederen (ikke stemmeberettiget).

    • 1 ældrerådsrepræsentant, valgt af Ældrerådet (ikke stemmeberettiget).

    • Èt medlem af F.O.B.`s afdelingsbestyrelse (Afd. 55) kan deltage som observatør. (Afd. 55: Ældreboliger i Kongehaven og Eriksgade).

    • 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
  • Indflydelse

    Kongehavecentret forvalter eget driftsbudget.

    Brugerrådet kan af driftsbudgettet søge midler til fremme af særlige aktiviteter. Ligeledes kan brugerne -gennem brugerrådet, søge midler i forbindelse med målrettede aktiviteter, projekter eller inventar.

    Brugerrådet kan anbefale eller indstille ansøgningerne overfor Kongehavecentrets bevilligende myndighed (ledelsen).

  • Formål
    • At fremme brugernes interesser i videst muligt omfang gennem indflydelse på centrets brug og funktioner.

    • Brugerrådet skal gennem samarbejde med personale og ledelse medvirke til, at alle stedets funktioner bliver tilgodeset og udnyttet bedst muligt.

    • Brugerrådet skal sørge for at fremme brugernes frivillige indsats i centeret.

    • Brugerrådet skal støtte og udvikle kontakten mellem alle grupper og - enkeltpersoner, som tilhører målgruppen og som benytter centret.

    • Brugerrådet skal fungere som talerør for de ”stille” brugere, og enhver kan henvende sig til en hvilken som helst af brugerrådets medlemmer med ideer og/eller kritik. Anonyme klager/kritik modtages ikke.

    • Brugerrådet skal sikre samarbejdet med F.O.B.`s afdelingsbestyrelse (Afd. 55)

    • Brugerrådet kan efter behov søge nedsat ad hoc udvalg til varetagelse af løbende opgaver f.eks.:
      • afholdelse af større arrangementer
      • pression overfor kommunen om større bevillinger eller udvidelse af centrets fysiske rammer
  • Opgaver
    • At holde møde mindst 1 gang om måneden

    • At udforme dagsorden

    • At afvikle brugermøder

    • At deltage i arbejdsgruppernes møder

    • At vise engagement og medleven i husets virke

    • At samarbejde med personale og brugere

    • At modtage gæster

    • At søge fonds- og legatmidler

    • At indkalde til generalforsamling

    • Er ansvarlig for trufne beslutninger føres ud i livet

    • At etablere samarbejde med F.O.B.`s afdelingsbestyrelse (Afd. 55)
  • Formelle regler gældende for Brugerrådsmedlemmerne
    • Brugerrådsmedlemmerne har tavshedspligt, hvad angår personsager og i sager, der fra husets side forberedes til politisk behandling.

    • I personsager kan det være nødvendigt, at brugerrådet overvejer enkelte brugerrådsmedlemmers inhabilitet, mens sagen behandles.
  • Generalforsamling, dagsorden og referat

    Generalforsamling

    Afholdes hvert år senest i marts måned. Der indkaldes med 14 dages varsel. Ekstraordinær generalforsamling holdes hvis Brugerrådet beslutter det, eller hvis mindst 60 brugere ønsker det ved underskriftindsamling.

    Generalforsamlingen offentliggøres i centret og i AKTIVISTEN

    Dagsorden

    1. Valg af dirigent
    2. Valg af stemmetællere
    3. Brugerrådets beretning
    4. Regnskab (kassererens beretning)
    5. Indkomne forslag
    6. Valg af brugerrådsmedlemmer
      • a) 3 medlemmer vælges i ulige år
      • b) 2 medlemmer vælges i lige år
      • c) 2 suppleanter hvert år
      • d) 1 revisor vælges i lige år
      • e) 1 revisor vælges i ulige år
      • f) 1 revisorsuppleant vælges hvert år
    7. Hvis man ønsker at opstille til brugerrådet, skal man have 2 stillere og indstillingen afleveres skriftligt senest 8 dage før generalforsamlingen. 
    8.  

    Retningslinjer

    • Indkomne forslag (skriftligt) skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
    • Alle valg gælder 2 år, dog vælges suppleanterne hvert år. Genvalg kan finde sted.
    • En person kan ikke vælges med mindre han/hun selv er til stede eller repræsenteret ved en fuldmagt.
    • Siddende brugerrådsmedlemmer, som er på valg og gerne vil genvælges, kan vælges ved håndsoprækning, med mindre der forlanges skriftlig afstemning af mindst en person, i salen.
    • Suppleanter eller nye brugerråds medlemmer skal altid vælges ved skriftlig afstemning.
    • Evt. ekstraordinær generalforsamling indkaldes med en uges varsel.
    • Regnskabsåret løber fra 1. jan til 31. december.

    Konstituering

    Brugerrådet konstituerer sig på 1. møde efter generalforsamlingen med følgende: Formand, næstformand, kassere, fast ordstyrer, deltagere i arbjedsgrupperne og referent. 

    Referat fra Brugerrådsmøderne

    • Referat til brugerråd og ledelse
    • Referat skal formidles til brugerne